Έφηβοι

Μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων και έφηβοι εκτός σχολείου
Η εφηβική ηλικία αποτελεί τη σημαντικότερη διαδρομή στο δρόμο για την ωρίμανση και ατό γιατί το άτομο την περίοδο αυτή ανακαλύπτει τις δυνατότητες εκείνες που θα του επιτρέψουν αργότερα να διαλέξει το δρόμο που θα πορευτεί ως ενήλικος.
Είναι η περίοδος κατά την οποία ο έφηβος θα προσπαθήσει να ανακαλύψει βαθιά τον εαυτό του και τους ανθρώπους χαράζοντας τη δική του προσωπική πορεία ζωής.
Η περίοδος αυτή είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, γιατί οι νέοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες που σχετίζονται με τις αναπτυξιακές ανάγκες της εφηβείας όπως η διαδικασία ανεξαρτοποίησης  από τους γονείς, οι σχέσεις με το άλλο φύλλο, η αποδοχή ή όχι από τους συνομηλίκους , οι αποφάσεις για το μέλλον.
Επίσης σ' αυτή την περίοδο οι έφηβοι έχοντας πρόσβαση σε χώρους και παρέες έξω από το σπίτι, δέχονται επιρροές που ξεφεύγουν από τον έλεγχο των γονέων τους, καλούμενοι συχνά να πάρουν αποφάσεις μόνοι τους.
Το συναισθηματικό βάρος αυτών των εμπειριών μπορεί να τους καταστήσει πιο ευάλωτους και να αναζητήσουν συνειδητά ή όχι μη συμφέρουσες λύσεις για τη ζωή και το μέλλον τους.
Η εφηβεία είναι μια ιδιαίτερα ευάλωτη περίοδος της ανάπτυξης όπου, λόγω των σημαντικών βιοψυχοκοινωνικών και σωματικών αλλαγών, της διαδικασίας ανεξαρτοποίησης  και ανεύρεσης ταυτότητας υπάρχει μια σχετική διατάραξη της ψυχικής ισορροπίας.
Τα κυριότερα χαρακτηριστικά της εφηβείας είναι ο έντονος ρυθμός και η αστάθεια σε όλους τους τομείς, εξαιτίας ενδοψυχικών συγκρούσεων που  προσδίδουν μια γενική εικόνα ρευστότητας και διακύμανσης.
Οι έφηβοι περνώντας από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση βρίσκονται μπροστά σε μια μεγάλη ενδοψυχική σύγκρουση, ανάμεσα στην εξάρτηση και την αυτονομία.

...επειδή και οι έφηβοι έχουν ανάγκες, προβληματισμούς και δυσκολίες
...επειδή οι έφηβοι έχουν ερωτήματα και χρειάζονται απαντήσεις

με στόχος:
- την ενημέρωση για τις αιτίες που οδηγούν στη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών και το ρόλο της πρόληψης
- την ενίσχυση των δεξιοτήτων αντίστασης στις αρνητικές πιέσεις
- την διαμόρφωση θετικής αντίληψης για τη ζωή
- την ανάπτυξη δεξιοτήτων λήψης απόφασης και επίλυσης συγκρούσεων
- την ενίσχυση των εφήβων για τη δημιουργία μιας αυτόνομης προσωπικότητας

 ...το Κέντρο Πρόληψης πραγματοποιεί
·Βραχείες παρεμβάσεις σε εφήβους στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος
·Μακρόχρονα προγράμματα σε εφήβους
Είναι τρεις δίωρες συναντήσεις με το ίδιο τμήμα τάξεως στο σχολικό πλαίσιο (αίθουσα-ωρολόγιο πρόγραμμα), χωρίς την παρουσία εκπαιδευτικού. Η συμμετοχή των μαθητών είναι εθελοντική. Η θεματολογία ακολουθεί μια συνέχεια και το θέμα κάθε παρέμβασης, αφορά σε θέματα όπως η εικόνα του εαυτού, η φιλία, η αναγνώριση και η έκφραση των συναισθημάτων και η αποδοχή της διαφορετικότητας του κάθε ανθρώπου.
Θέματα που επεξεργαζόμαστε:

  • τα συναισθήματα
  • την παρέα των συνομηλίκων
  • την αντίσταση στην πίεση των συνομηλίκων
  • τη διαφορετικότητα
  • την αυτοεκτίμηση
  • την ενημέρωση για τις ουσίες και την εξάρτηση

Ομάδες εφήβων: Είναι κλειστή ομάδα, 12-15 ατόμων, διάρκειας 14 δίωρων εβδομαδιαίων συναντήσεων, βασισμένες σε προγράμματα πρόληψης της χρήσης ουσιών και της προαγωγής της ψυχικής υγείας:
«Συζητήσεις εφήβων»: εκπαιδευτικό  υλικό αγωγής υγείας που έχει ως στόχο την  διαπραγμάτευση θεμάτων ψυχικής υγείας και διαπροσωπικών σχέσεων. Θέματα όπως η αυτοεκτίμηση, η πίεση των συνομηλίκων, η διαφορετικότητα, τα συναισθήματα, ο έρωτας, επικοινωνία με τους γονείς, εξάρτηση κτλ. 
«Ημερολόγιο πλοίου Αρμενιστής 1900»: Κεντρικός άξονας  του συγκεκριμένου υλικού, είναι οι προβληματισμοί των εφήβων και η πορεία τους προς την αυτονομία, με συνδετικό ιστό το ταξίδι ενός καραβιού και τις περιπέτειες που ζουν τα μέλη του πληρώματος. Συμμετέχοντας στο ταξίδι που προτείνουμε τα μέλη της ομάδας έχουν την ευκαιρία μέσα από συμμετοχικές και δημιουργικές διαδικασίες να επεξεργαστούν την εικόνα του εαυτού τους, τη διαφορετικότητα και τις  ομοιότητες με τους άλλους, να αναγνωρίσουν ικανότητες και αδυναμίες, φόβους και αναστολές, να ελέγξουν παρορμητικές αντιδράσεις, να διαχειριστούν συναισθήματα, να συμφιλιωθούν με την αποδοχή ή την απόρριψη των άλλων. Επικοινωνώντας καλύτερα και κατανοώντας συντελεστές που διευκολύνουν τις διαπροσωπικές σχέσεις με το ίδιο ή το άλλο φύλο, πορεύονται στη διαδικασία ωρίμανσης. Για τον έφηβο η αυτοεπιβεβαίωση, η απόκτηση ρεαλιστικών προσδοκιών από τον εαυτό του και τους άλλους, ο προσδιορισμός συγκεκριμένων στόχων, η συνειδητοποίηση ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις εφόσον κανείς τις αναζητήσει, συμβάλουν στη διαμόρφωση θετικής αντίληψης για την ζωή και στην αναγνώριση ότι στην πορεία της ζωής το ταξίδι δεν τελειώνει ποτέ.